Hoe sluit je best een presentatie af?

Hoe sluit je best een presentatie af?

Met je introductie zorgen voor een goede eerste indruk. Met je conclusie zorg je voor een goede laatste indruk! Wanneer je mag presenteren, dan is de conclusie datgene wat de mensen zullen onthouden. En dus dien je daar de nodige zorg aan te besteden.

Over de jaren heen heb ik een goed beeld kunnen krijgen van wat de meeste mensen gebruiken om een presentatie mee af te sluiten. Zeker in Vlaanderen is de nummer één conclusie: “Voilà, da wast” waarna de spreker een beetje bedremeld de zaal in tuurt, wachtend op enige reactie. Wanneer deze reactie dan uitblijft, wat meer regel is dan uitzondering, dan krijg je een situatie die zondermeer als awkward bestempeld kan worden.

Iets minder onhandig, maar ook al niet erg beklijvend is het immer populaire: “Dank u voor uw (w)aandacht”, met dank aan Herman Brusselmans voor de klemtoon op de ‘w’. In zijn tijd was het grappig, maar vandaag is het een beetje belegen en dus te vermijden. Toehoorders die jonger dan 30 jaar zijn weten waarschijnlijk niet eens waar dit vandaan komt.

Kort & krachtig!

Moet je dan helemaal niet bedanken? Is het niet getuigen van elementaire beleefdheid om mensen te danken voor het feit dat ze jou een stukje van hun kostbare tijd hebben geschonken? Tuurlijk wel. Maar dat is niet wat van belang is op het einde van je presentatie. Wat wél van tel is, is dat je je toehoorders een duidelijke boodschap meegeeft. Dat ze een helder beeld hebben van wat jij wil dat ze weten. Dat doe je door de kern van je verhaal kort en krachtig samen te vatten in 1 of 2 heldere zinnen.

Enkele voorbeelden:

  • “Ons bedrijf is dus uw ideale partner voor uw project want … “(herneem nu je drie sterkste argumenten)
  • “Dus, om in aanmerking te komen voor…, dient u de volgende zaken in het achterhoofd te houden: …”
  • “De essentie van dit verhaal is dus dat …”

Aarzel niet om bij wijze van conclusie je hoofdboodschap nog een keer te herhalen.

En herhaal eventueel ook de drie belangrijkste argumenten of voordelen die je hoofdboodschap ondersteunen.

Indien je presentatiedoel er uit bestaat dat je wil dat je publiek ook iets gaat doen naar aanleiding van je presentatie, dan gebruik je best een CTA: call to action. Een goede call to action begint met een werkwoord, is kort en duidelijk en bevat datgene wat je wilt dat het publiek doet naar aanleiding van je presentatie.

Enkele voorbeelden:

  • Come out and vote!
  • Surf naar deze website en vul de survey in
  • Schrijf je nu in voor de training ‘Presenteren met charisma’

Het is ook een goed idee om je conclusie te visualiseren. Laat met andere woorden je conclusie zien aan het publiek. Je gebruikt hiervoor best een aparte slide waarop je alleen je hoofdboodschap brengt.

Zorg er ook voor dat je je conclusie helemaal uit het hoofd kent zodat je deze vlot en soepel kunt uitspreken. Dit is niet het moment om wijfelend, twijfelend of aarzelend voor de dag te komen.

Vermijd: “En dus, euh…, dames en heren, zijn we dus misschien, euh…, waarschijnlijk, de partner die, euh…, mogelijks, ik bedoel, zeker, in staat is om, euh…, u te helpen met …”.

Beter is: “Wij zijn dus zonder enige twijfel een zeer goede, waarschijnlijk zelfs de beste partner voor dit project want ten eerste —, ten twee — en ten derde — !”

Hoe zit het met de ‘Q&A’, of Vraag & Antwoord sessie? Is dat niet de geijkte manier om af te sluiten? Hell no! Uiteraard mag je het publiek uitnodigen om vragen te stellen. Ik raad je dit ook ten zeerste aan. Maar, dit doe je best net voor je concludeert. De vragenronde kan goede vragen bevatten, maar kan evenzeer een non-event worden die weinig bruikbaars oplevert. In deze faze ga zie je vaak dat de aandacht van het publiek verslapt. Nodig hen dus uit om vragen te stellen tijdens je presentatie en/of net voor je concludeert. Je kunt dit bijvoorbeeld op de volgende manier aankondigen: “Ik ga dadelijk aflsuiten, maar voor ik dat doe, wil ik u nog de kans geven om vragen te stellen”.

Na de laatste vraag, kom je dan met je conclusie: “Het allerbelangrijkste wat u dient te onthouden is …”. Je doet er tot slot ook goed aan je conclusie aan te kondigen zodat je de aandacht van je publiek weer even op scherp stelt. Dit kun je doen door zaken te zeggen als:

  • “Om af te sluiten…”
  • “De conclusie is dus …”
  • “De moraal van dit verhaal is …”
  • “Het is tijd om af te sluiten. Laten we even samenvatten wat voor u van belang is…”

Wil je écht uit de band springen? Er voor zorgen dat men je boodschap zal onthouden? Dan moet je op zoek naar een memorabel einde

Samengevat

De aandachtspunten met betrekking tot de conclusie zijn dus:

  1. Leer je conclusie uit het hoofd zodat dat je hem vlot en vloeiend kan uitspreken
  2. Kondig aan dat je gaat afsluiten
  3. Wees kort en krachtig
  4. Visualiseer je conclusie
  5. Maak je conclusie memorabel

Wil jij je teamleden intrinsiek motiveren en de resultaten verbeteren?

Bekijk alvast het concrete trainingsprogramma People Management.

Wil jij beter leren presenteren?

Download nu gratis het ebook 'Presenteren met Charisma'!

Ontdek de concrete inhoud van elke trainingssessie en krijg een overzicht van de data en prijzen.

Download het volledige overzicht van het open trainingstraject People Management.