Zien we People Management als een volwaardige competentie?

Luc Cipers - trainingstrajecten die je meer zelfvertrouwen geven en beter leren presenteren.

Met je introductie zorgen voor een goede eerste indruk. Met je conclusie zorg je voor een goede laatste indruk! Wanneer je mag presenteren, dan is de conclusie datgene wat de mensen zullen onthouden. En dus dien je daar de nodige zorg aan te besteden.

Over de jaren heen heb ik een goed beeld kunnen krijgen van wat de meeste mensen gebruiken om een presentatie mee af te sluiten. Zeker in Vlaanderen is de nummer één conclusie: “Voilà, da wast” waarna de spreker een beetje bedremeld de zaal in tuurt, wachtend op enige reactie. Wanneer deze reactie dan uitblijft, wat meer regel is dan uitzondering, dan krijg je een situatie die zondermeer als awkward bestempeld kan worden.

Iets minder onhandig, maar ook al niet erg beklijvend is het immer populaire: “Dank u voor uw (w)aandacht”, met dank aan Herman Brusselmans voor de klemtoon op de ‘w’. In zijn tijd was het grappig, maar vandaag is het een beetje belegen en dus te vermijden. Toehoorders die jonger dan 30 jaar zijn weten waarschijnlijk niet eens waar dit vandaan komt.

De onmisbare basis voor sterke teamleiders

Bij Cipers zien we people management als een volwaardige competentie waarvoor een sterke basisopleiding nodig is. Zo’n opleiding bestaat uit een traject van meerdere dagen, verspreid in de tijd waarbij concrete aspecten van leiding geven worden aangeleerd. Hoe motiveer ik mensen? Hoe leid ik een dynamische vergadering? Hoe coach ik iemand die minder presteert? Hoe kan ik taken delegeren? Hoe benut ik het volle potentieel van mijn team? Als antwoord op deze vragen reiken we teamleiders een reeks concrete tools aan waar ze altijd op kunnen terugvallen, of ze nu pas in leiding staan of al jaren ervaring hebben.

Het trainingstraject brengt een kleine groep leidinggevenden samen. People managers gaan na elke trainingsdag met nieuwe inzichten en methodes binnen hun bedrijf aan de slag. Tijdens de volgende sessie koppelen ze hierover terug. Het delen van ervaringen en de kruisbestuiving die hieruit voortvloeit, is ontzettend waardevol.

Managers willen meer charisma en overtuigingskracht

Rode draad doorheen het open trainingstraject bij Cipers is het aanscherpen van overtuigingskracht. Wie een boodschap op een impactvolle manier kan brengen, wie inzicht heeft in alle details van de communicatie tussen mensen, ontwikkelt of versterkt zijn charisma. De kunst van het charismatisch en overtuigend communiceren is perfect aan te leren en is dus ook een belangrijk onderdeel van het trainingstraject. Want mensen willen liefst van al werken voor een teamleider waarin ze echt geloven.